Brein in Beweging


13 april 2018
Brein in Beweging

Brein in Beweging

Het is half negen, de bel gaat en de juf wil beginnen. We zijn in groep drie waar Maarten nog druk rondloopt in de klas. De Juf vraagt Maarten of hij wil gaan zitten. Maarten kruipt op zijn stoel en hangt over zijn tafeltje. De juf heeft flitswoorden klaarstaan op het digibord en vraagt alle kinderen goed te kijken. Maartens hoofd ligt op zijn handen en hij kijkt schuin naar het bord. De juf vraagt of Maarten rechtop wil gaan zitten. Maarten trekt zijn voeten onder zijn billen vandaan waardoor ze met een klap de grond raken. Hij zakt onderuit in zijn stoel en hangt met zijn hoofd naar achteren. Zo kan hij net de letters zien. De woorden op het digibord flitsen voorbij, hij kan het niet volgen. Het gaat te snel en Maartens gedachten dwalen alweer af. Zijn hoofd draait naar links en naar rechts, hij ziet het plafond en hoort in de verte de klanken voorbij gaan.

Zomaar een praktijkvoorbeeld wat elke leerkracht wel herkent. Wij, Rose en Annemieke, weten inmiddels hoe het komt dat een kind op een bepaalde manier reageert en dat het in de meeste gevallen echt geen onwil is. Soms is een kind nog in een andere ontwikkelingsfase dan hij zou moeten zijn. Dat zie je niet altijd direct aan de buitenkant, maar wanneer je op bepaalde signalen let (zoals de zithouding) valt het vaak wel op. Wij hebben vastgesteld dat op school van alles getest en getoetst wordt, ook al bij kleuters. Hierbij wordt nauwelijks gekeken naar de concrete voorwaarden die nodig zijn om tot leren te komen in groep drie en verder. Wij vinden het belangrijk om leerkrachten inzicht te geven in deze voorwaarden. Dat ze hun aanwezige kennis verrijken en integreren door te oefenen met kinderen.

Een kind kan niet goed leren schrijven, voordat het een potlood kan vasthouden in een driepuntsgreep. Stilzitten op een stoel is echt moeilijk wanneer je geen balans kunt houden. Lezen is pas mogelijk wanneer je controle hebt over je ogen en een simpele oogvolgbeweging kunt uitvoeren. Allemaal vaardigheden die je op speelse wijze kunt oefenen. Preventief zetten wij in op spelen, bewegen en plezier bij het leren op school. Door samen in beweging te komen geef je ieder kind nieuwe vaardigheden mee. Kinderen ervaren direct resultaat en als leerkracht merk je ook gelijk verandering. Wie geeft dat nou geen goed gevoel?

In de workshop ‘Brein in Beweging’ leren wij je graag hoe je op een leuke en actieve manier kunt werken aan de groei en ontwikkeling bij kinderen. De eerste workshop vindt plaats op woensdagmiddag 20 juni in Castricum. Het lijkt ons leuk jou dan te ontmoeten!