De sluier van Meghan Markle in de huishoek?


28 mei 2018
OinO-Advies

Geschreven door: Gerreke Gierveld

Dinsdagochtend in de huishoek. Het gordijn dat eerder dienst deed als tafellaken en picknickkleed tijdens het spel van kinderen wordt door Sarah en Emma uit de kast getrokken. Samen proberen ze het gordijn als sluier op het hoofd van Sarah te hangen. “Ik ga trouwen met de prins en mijn sluier moet heel lang zijn!”, zegt ze met glimmende oogjes tegen de juf die polshoogte neemt. Juf speelt het spel mee en wordt even modeontwerpster. Ze bespreekt met de meisjes hoe lang de sluier moet zijn en hoe ze dat kunnen meten. “Pak de K’nex er maar bij, meet daarmee de lengte van de sluier.”

Deze situatie geeft de leerkracht of pedagogisch medewerker input om de begrippen lang en kort vanuit het spel met kinderen te bespreken. Zij gebruikt de concrete situatie van de sluier om over te stappen naar een abstracter niveau. Hiervoor gebruikt ze de staafjes van K’nex, waarmee de begrippen lang en kort inhoud krijgen. Daarnaast zijn materialen als Seriant of blokken van de Haagse set perfect in te zetten voor een representatie van de werkelijkheid

Ontwikkelingsmaterialen verbinden aan het spel van jonge kinderen zorgt ervoor dat kinderen een hoger denkniveau kunnen bereiken. Deze inzichten over het anders inzetten van ontwikkelingsmaterialen kun je je eigen maken. We vertellen er graag meer over!