Negeren of straffen?


13 november 2018
OinO-Advies

Geschreven door Helen Degenhart

We leren kinderen lezen, muziek maken en rekenen. Ook gewenst gedrag moet je aanleren. Belonen van gewenst gedrag (“Wat fijn dat je al klaar zit met je boek op de goede bladzijde!”) en negeren van ongewenst gedrag is daarin het meest effectief. Maar soms gebeuren er dingen die je niet kúnt negeren. Als kinderen elkaar pijn doen, als lesgeven onmogelijk wordt doordat een leerling keihard Sinterklaasliedjes zingt tijdens je instructie…dan moet je ingrijpen. Maar hoe?

Sanctiegat

Vaak is sprake van een sanctiegat, zoals Kees de Wolf en Tanja van Beukering beschrijven in ‘Gedragsproblemen in scholen. Het denken en handelen van leraren’ (2009).

Dit was ook het geval op een school die ik begeleid bij het maken van een beleidsplan rond gedrag. Volgens de preventiepiramide van Deklerck was er evenwicht in de preventieve voorzieningen, echter ontbrak er iets op het curatieve vlak.

Het team heeft oplopend vier educatieve straffen bedacht; consequenties die de leerling bewust maken van het effect van zijn gedrag.  

Effect

Dankzij de preventiepiramide komen de leerkrachten in hun pedagogisch handelen steeds meer op één lijn en ze voelen zich slagvaardiger in het contact met de kinderen. Er zitten minder kinderen ‘in een kamertje bij de directeur’. Een mooi proces om bij betrokken te zijn! Op naar de volgende stap: preventieve maatregelen afleiden uit analyse van gegeven sancties…